O své blízké pečuje v České republice na dva miliony lidí. Říká se jim „neformální pečující“. Sociální systém by se bez nich zhroutil, oni ale dlouhodobě vnímají nedostatek systematické podpory. Ve své náročné roli se cítí často osamělí, na hranici vyhoření. Diakonie to chce napravit. Právě pro neformální pečující vytvořila program Opora Diakonie. O jeho vývoji a o tom, čím vším bude pro neformální pečující skutečnou oporou, jsme mluvili se Zdeňkou Marešovou.
Postavit program Opora Diakonie nebylo vůbec snadné. Proč se do toho Diakonie pustila?
Podpora pečujících je s Diakonií spojená od jejího začátku. S pečujícími se potkáváme ve všech službách i speciálních školách Diakonie. Vnímáme, jak důležitou roli hrají v českém sociálním systému. Opora Diakonie je naše cesta, jak integrovat všechny dosavadní podpůrné aktivity, které se pečujícím nabízejí, a společně pro pečující vyvinout i nové podoby podpory.

Dá se říct, že dosud byli neformální pečující spíše přehlíženi?
Je to tak. Neformální pečující se jako cílová skupina dostali do sociální legislativy teprve v loňském roce, a to pořád velmi okrajově. Dodnes není vyjasněné, jak bude možné služby pro neformální pečující financovat. Přitom v Česku má s péčí o blízké kvůli stáří nebo třeba kvůli nějakému postižení zkušenost 1,8 miliónu lidí. Obvykle pečují v průběhu života o více členů rodiny. Nejprve třeba o prarodiče, potom o stárnoucí rodiče či o partnera. Je to téma, které se dotýká téměř každého dospělého člověka v Česku.
Opora Diakonie tu bude pro každého z těch téměř dvou milionů lidí?
Je to naše ambice. Posední měsíce jsme se zabývali tvorbou něčeho, čemu říkám záchytná síť pro pečující. To je poradenský portál a zároveň telefonická linka. Budou k dispozici opravdu všem pečujícím z celé České republiky bez ohledu na to, o koho pečují a z kterého kraje jsou. Kdokoliv z pečujících může zdarma zavolat na linku 800 915 915, nebo na webu Opora Diakonie najít potřebné informace. Zároveň pracujeme na tom, abychom lidi podpořili osobně. Buď formou poradenství ve střediscích a školách Diakonie, nebo i přímo v jejich domácnostech. To se teď rozbíhá. Naše střediska a školy se budou postupně zapojovat podle toho, jak se nám podaří získat financování a vyjednat ho s jednotlivými kraji. V některých městech Diakonie ambulantní poradenství či terénní poradenství nabízí už nyní.
Nabídne poradenský portál Opory Diakonie pečujícímu i konkrétní podpůrné služby?
Ano. Do vyhledavače zadáte, o koho pečujete, jaký je jeho věk, jaké jsou jeho potřeby a zároveň jaké jsou potřeby vaše, jako pečujícího. Vyhledávač vám nabídne nejvhodnější služby ve vašem okolí. Databáze, kterou používáme, je aktualizovaná a největší tohoto druhu v České republice.

Důležitou součástí opory Diakonie je „průvodce“. Čím a jak provází?
Mezi pečujícími stávajícími i bývalými jsme dělali rozsáhlý průzkum. Ptali jsme se, co je při pečování nejvíc trápí, jaké jsou jejich potřeby. Na základě tohoto průzkumu celý program budujeme. Vyšlo nám z něj mimo jiné, že pro pečující zejména na začátku péče je velmi složité zjistit, co mají dělat, čím začít, čím pokračovat. Stávající systém podpory je totiž nejen nedostatečný, ale také neuvěřitelně nepřehledný. Lidé se v té změti dávek, příspěvků a pro ně úplně nové terminologie nevyznají. Na to reagujeme v programu Opora Diakonie personalizovaným průvodcem. Jedná se o jednoduchý interaktivní dotazník. Pečující odpoví na 11 otázek a dostane doporučení přímo sobě na míru. To znamená, že si nemusí pročítat stovky článků, nemusí procházet různé weby a volat na x různých infolinek. Dostane utříděné informace, které se týkají konkrétně jeho situace. Může si je stáhnout a vytisknout jako příručku, nebo uložit v praktickém formátu. Výhodou použití „průvodce“ také je, že když ho člověk vyplní, stává se klientem Opory Diakonie. My budeme jeho situaci znát a nebude nám ji muset znovu vysvětlovat. Můžeme s ním být v kontaktu telefonicky, nabídnout mu zajímavé akce pro pečující v jeho okolí, nebo když třeba vznikne nová legislativa, dostane od nás rychlou informaci.
Pro pečující dříve Diakonie nabízela program Pečuj doma. Navazuje na něj Opora Diakonie? A čím se případně liší?
Pečuj doma realizovala Diakonie 12 let. Byl to největší takový program na podporu pečujících v České republice. My na něj rádi navazujeme. Ty prvky, které pečující nejvíce oceňovali a využívali, tak na nich stavíme teď i v Opoře Diakonie. Jedná se například o mapu služeb, ale také o řada příruček a dalších materiálů s informacemi o pečování. Nové je zapojení našich regionálních středisek a škol. Postupně budeme také schopni nabídnout ve všech krajích poradenství přímo v domácnostech. Samozřejmě, zapracovali jsme na prezentaci informací a komunikaci s pečujícími tak, aby to odpovídal současné době. Příkladem je interaktivní průvodce dostupný z každého mobilu.