M

Pomáhat je snadné

Pomáhejte s námi

Řešení stížností

V případě podání stížnosti ze strany zaměstnanců, klientů či rodinných příslušníků Diakonie ČCE je postupováno podle článku 11 Organizačního řádu Diakonie ČCE.

Organizační řád Diakonie ČCE, článek 11

11.1 Řešení podnětů a stížností zaměstnanců

  1. Každý zaměstnanec Diakonie ČCE a jejích organizačních jednotek má právo být informován o činnosti organizace, resp. organizační jednotky, a má také možnost se v rámci Diakonie ČCE otevřeně vyjádřit a prezentovat názor na její činnost a řízení.
  2. Má-li zaměstnanec Diakonie ČCE za to, že se Diakonie ČCE nebo jakákoliv její organizační jednotka odchyluje od svého poslání, nedodržuje etické normy a postupy, neplní deklarovaná předsevzetí, neposkytuje kvalitní služby, je nedostatečně nebo nekvalitně řízena, případně že opakovaně nejsou respektovány zákony, normy, standardy kvality apod., může se s podnětem nebo stížností písemně obrátit na nejbližší nadřízený orgán toho, koho se stížnost týká. Tento orgán podnět či stížnost prošetří a vyjádří své stanovisko, případně zjedná nápravu.
  3. Anonymní podání nejsou dovolena, zaměstnanec však může požádat, aby jeho identita zůstala po dobu šetření jeho podnětu či stížnosti skryta, pokud je to možné.
  4. Podněty a stížnosti musí být adresovány orgánu přímo nadřízenému tomu, koho se podnět či stížnost týká. Pouze v nejzávažnějších případech se může zaměstnanec obrátit přímo na SRD. Pokud věc nebude uznána za mimořádně závažnou, postoupí SRD podnět či stížnost k řešení příslušnému nižšímu orgánu.
  5. Podané podněty a stížnosti jsou evidovány v systému dokumentace Diakonie ČCE. Orgán, který se podnětem či stížností zabývá, musí písemně reagovat rozhodnutím ve lhůtě do 30 dnů. Je-li věc složitá, nebo přesahuje-li její projednání časové možnosti toho, kdo se jí zabývá, může být lhůta prodloužena nejvýše na 60 dnů. O prodloužení lhůty a o jeho důvodech musí být stěžovatel písemně informován.
  6. Pokud zaměstnanec, který podnět či stížnost podal, má za to, že s jeho podáním nebylo adekvátně naloženo, nebo že se nezměnily situace či postupy, na jejichž rozpor s normami, zákony či standardy upozorňoval, může požádat nadřízený orgán, aby prošetřil postup orgánu, kterému bylo podání adresováno, a aby prověřil správnost rozhodnutí v dané věci. Písemné rozhodnutí o takové žádosti musí nadřízený orgán vydat ve lhůtě do 60 dnů.
  7. O prošetření postupu vyřízení stížnosti a o prověření správnosti rozhodnutí o stížnosti dle odst. 6 má právo žádat pouze zaměstnanec, který podnět či stížnost podal, nebo ten, koho se podnět či stížnost bezprostředně týkaly.
  8. V případě, že ani poté nebude zaměstnanec s řešením svého podání spokojen, může se obrátit na DRD, která prošetří postup vyřízení jeho podání i provedená opatření či řešení.
  9. Závažná a složitá podání a odborné záležitosti mohou být řešeny ve spolupráci s etickou komisí, jmenovanou SRD.

11.2 Řešení stížností uživatelů služeb

  1. Uživatel služeb Diakonie ČCE, jejích Středisek a ŠPO si může stěžovat na průběh a kvalitu služeb, které mu jsou poskytovány, případně na jejich rozpor s dohodnutými podmínkami, určenými smlouvou.
  2. Pro podání a řešení stížnosti je v jednotlivých organizačních jednotkách stanoven příslušný postup. Tento postup musí odpovídat standardům kvality péče v sociálních službách dle platných právních předpisů.
  3. Pokud má uživatel služeb za to, že nedosáhl uspokojivého řešení v organizační jednotce, která mu služby poskytuje, může se obrátit na SRD se žádostí o prošetření svého podání.
  4. SRD pověří kompetentní osobu, aby se takovým podáním zabývala, vyžádala si podklady a stanovisko druhé strany a připravila podklady pro stanovisko SRD. Na základě tohoto stanoviska pak SRD rozhodne o dalším postupu.
  5. Není-li uživatel služeb, podávající podnět či stížnost, s řešením spokojen, může podat svou stížnost dalším veřejným k tomu příslušným institucím (např. ombudsmanovi), či řešit věc soudní cestou.